Popis projektu

 

1. Cíle projektu

Cílem projektu je vytvoření komplexního vzdělávacího preventivního programu zaměřeného na onkologická onemocnění děložního čípku a varlat. Záměrem je zvýšení informovanosti o problematice nádorového onemocnění děložního čípku a varlat, získání praktických dovedností (samovyšetření varlat u chlapců) a informací o problematice sexuálního života, hygieně a prevenci přenosných pohlavních nemocí a léčbě nádorového onemocnění. U žáků očekáváme, že dojde k otevřené komunikaci k dané problematice, zbavení se studu a ostychu hovořit o problémech, které je zajímají, a v konečném důsledku k jejich odpovědnějšímu přístupu k vlastnímu zdraví.

2. Zdůvodnění potřebnosti

Aktuální situace v této oblasti je v současné době na nízké úrovni, chybí odborná literatura a dostatek aktuálních propagačních materiálů, které by vhodnou, ale zároveň populární formou, vysvětlovaly potřebnost vzdělanosti v této oblasti, aby se snížil výskyt nádorového onemocnění u mladých lidí. V rámci průzkumného šetření bylo osloveno 50 chlapců a 60 dívek ve věku 15-19 let vybraných znojemských škol, kdy naším cílem bylo zjistit současné teoretické znalosti z vybraného tématu (viz příloha). Na základě průzkumného šetření pomocí dotazníků, které jsme distribuovali na vybrané střední školy znojemského regionu, jsme zjistili, že žáci mají základní vědomosti o reprodukčních orgánech. Primární prevence je u žáků na velmi nízké úrovni. Od škol, které jsme oslovili, jsme získali pozitivní zpětnou vazbu a jsou nakloněny našemu projektu. V rámci předmětu ošetřování nemocných, kdy se žáky navštěvujeme různá zdravotnická zařízení, máme také pozitivní zpětnou vazbu z řad zdravotnických pracovníků.

3. Popis cílové skupiny

Cílovou skupinu tvoří 1000 žákyň a žáků středních škol Jihomoravského kraje, převážně z okresu Znojmo. Cílovou skupinu pedagogů tvoří 4 pedagogové odborných předmětů (ošetřování nemocných a ošetřovatelství).

4. Zapojení a motivace cílové skupiny

Oblast edukace bude zajišťována na Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické ve Znojmě nebo v terénu na jiných školách dle možností a požadavků. První část je zaměřena na obecné znalosti z anatomie pomocí výukových modelů, plakátů a odborných knih. Druhá část obsahuje získání praktických dovedností samovyšetření varlat u chlapců. Motivačními faktory pro cílovou skupinu mladistvých je prevence vážných onemocnění, zbavení se nejistoty a ostychu. Motivačními faktory pro cílovou skupinu pedagogických pracovníků je oblast sebevzdělávání, poznání nových zajímavých metod výuky a moderní techniky, možnost jejich využití v pedagogické práci, zkvalitnění vyučovacího procesu používáním moderních vyučovacích pomůcek, v moderně vybavené, výuce a edukaci uzpůsobené učebně, snaha nezaostávat ve svém vlastním poznání za nejmodernějšími trendy ve vývoji společnosti a vlastního oboru ošetřovatelství.

5. Přínos pro cílovou skupinu

Hlavním přínosem pro cílovou skupinu žáků středních škol je zvýšení informovanosti v oblasti prevence. Přínosem programu bude pro žáky i netradiční forma edukace, prezentace a možnost si na modelech prakticky ověřit své teoretické znalosti z dané problematiky, znalosti z oblasti anatomie pohlavních orgánů. Cílová skupina by byla zacílena na obory na středních školách bez jakéhokoliv oborového omezení. Realizace projektu představuje pro pedagogické pracovníky, kteří se ho účastní, možnost získat další pedagogické zkušenosti, nové poznatky a prohloubit spolupráci s odborníky v dané oblasti.

6. Rizika projektu

Řešení projektu, tak jak bylo definováno, může vyvolat dle názoru žadatele následující rizika:

6.1 Riziko v organizování a řízení projektu

6.2 Riziko financování projektu

6.3 Riziko výpadku účasti na řešení projektu některého z expertů

 

7. Popis opatření na eliminaci (odstranění rizik)

7.1 Riziko organizování a řízení projektu

Projekt je rozvržen do jednoznačně definovaných fází a činností tak, že nemohou vzniknout pochyby o jejich věcné náplni ani o jejich časovém plnění. To umožní kontrolovat průběh plnění jednotlivých činností pravidelně a v dostatečném předstihu před konečným termínem splnění činnosti. Zodpovědnými za kontrolu plnění cílů jednotlivých činností bude manažer projektu. S ohledem na charakter projektu jsme však přesvědčeni, že rizika obsažená v projektu jsou zcela minimální a že případné obtíže budou operativně řešitelné.

7.2 Riziko financování projektu

Riziko dlouhé splatnosti ze strany poskytovatele dotace lze překonat vhodným naplánováním výdajů projektu a finančním řízením projektu. To bude průběžně kontrolováno finančním manažerem projektu za účelem eliminace případného uplatnění neuznatelných nákladů.

7.3 Riziko výpadku účasti na řešení projektu některého z expertů

Dlouholetá spolupráce s řadou lékařů z oborů gynekologie a urologie zaručuje v případě ukončení spolupráce s některým z nich jeho nahrazení jiným.

8. Popis realizace plánovaných aktivit po ukončení financování z ESF

Projekt je zaměřen na podporu aktivit:

8.1 Zavádění edukačních a vyučovacích metod, organizačních forem a výukových činností včetně tvorby

modelových výukových programů s důrazem na zdravotní prevenci.

8.2 Využívání učebny ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech.

Řešení projektu bude nadále využíváno pro vzdělávání cílové skupiny žáků ve věku 15 - 19 let v našem regionu. Poznatky a dovednosti, které v rámci projektu získaly podpořené osoby budou dále ve své práci využívat. Výstupy A1 - vybudovaná edukační učebna bude po skončení projektu dále sloužit k výuce somatologie, ošetřovatelství a dalších klinických předmětů. Učebna bude využita i jako posluchárna k minikonferencím a vzdělávacím seminářům. Výstupy A1 - učební texty, e-learningový kurz, webové stránky, prezentace a metodická příručka budou sloužit žákům a jejich učitelům na středních školách. Výstupy A4 - informovaní žáci budou lépe dbát o své zdraví. Žáci naší školy využijí získané poznatky při výkonu zdravotnické profese. Bude pokračovat polupráce se školami v regionu i s odbornými konzultanty, kteří nás budou informovat o aktuálních novinkách v této problematice.

9. Popis přidané hodnoty projektu (v čem je inovativní)

Zřízením edukační místnosti se podaří významně přispět ke zvýšení informovanosti v oblasti onkologie. K výuce žáků pak budou využity: učební texty, e-learningový kurz, webové stránky a prezentace použité ve vlastní výuce. Preferujeme takový přístup ke zkvalitňování edukace žáků a pedagogických pracovníků, který bude probíhat kontinuálně s co nejvyšší podporou. Hlavní přidaná hodnota projektu spočívá ve zvýšení informovanosti o problematice vybraných onkologických onemocněních mladých, které dosud není věnována dostatečná pozornost, a tím k potenciálnímu snížení výskytu těchto onemocnění.

10. Vazby na jiné projekty

Tento projekt není vázaný na jiné projekty.

11. Vnitří postupy řízení a organizace a vnitřní kontrolní systém

Realizaci projektu bude zajišťovat realizační tým tvořený odbornými a administrativně-organizačními pracovníky, který bude řízen manažerem projektu, jenž má zkušenosti s řízením obdobného projektu i s řízením školy. Hlavním úkolem manažera projektu bude kontrola plnění organizačních a ekonomických cílů. Tým se bude periodicky scházet zpravidla jednou za měsíc, kde budou vyhodnoceny splněné úkoly a uloženy další. Na schůzkách bude prováděna průběžná vnitřní kontrola, dohled nad realizací projektu a kontrola plnění monitorovacích ukazatelů. Odborní konzultanti se budou jednání týmu zúčastňovat podle aktuální potřeby.