Klíčové aktivity

01 Realizace vybavení odborné učebny se zdravotnickými informačními systémy a školení odborníků IT

Cílem klíčové aktivity číslo 01 je vybavení odborné učebny pro výuku ICT ve zdravotnictví. Žadatel bude mít pro výuku práce s programem, tj. s nemocničním informačním systémem a programem ošetřovatelské péče k dispozici počítačové vybavení. Programy budou simulovat provoz na odděleních v nemocnicích. To umožní žákům získat teoretickou a především praktickou dovednost pro zvládnutí různých ošetřovatelských procesů, se kterými se v provozu nemocnice nebo ambulance setkají. Pro výuku práce s aplikačními programy budou vyškoleni odborníci v IT a odborníci v ošetřovatelské péči. Pro účely výběru vhodného dodavatele (dodávka 17 počítačů, 1 serveru a programů) bude vypsáno výběrové řízení. Zadávací dokumentace bude umístěna na stránkách Jihomoravského kraje. Po dobu trvání pilotního provozu nemocničního informačního systému v rámci řešení projektu bude ze strany dodavatele zajišťována podpora provozu systému. Podpora provozu bude poskytována jak pro počítače, tak i pro programy. U programů se bude jednat především o nastavení konfigurace programu NISu nebo poradenství k funkčnosti systému dle požadavku pedagogů nebo o úpravy NISu vyplývající ze změn vyvolaných legislativou.

Výstupem aktivity bude počítačové a programové vybavení specializované učebny určené pro rozšířenou výuku ICT a výuku odborných předmětů v ošetřovatelství. Žáci si budou moci vyzkoušet na praktických úlohách své znalosti a dovednosti při obsluze různých modulů nemocničního informačního systému a budou mít možnost pracovat se systémem ošetřovatelské dokumentace. V učebně budou rovněž prezentovány praktické úlohy z oblasti klinických informačních systémů. Dalším výstupem aktivity bude proškolený pedagogický personál IT pro práci s nemocničním informačním systémem.

02 Příprava učebních textů, vypracování metodických listů, výukových sylabů pro práci v NIS

Cílem klíčové aktivity číslo 02 je vytvoření studijních textů (sylabů) pro práci s nemocničním informačním systémem a jeho moduly. Cílovou skupinou jsou žáci střední zdravotnické školy, kteří budou studijní materiály využívat v rámci výuky tematického celku Zdravotnická informatika. Texty budou tvořit odborní řešitelé - pedagogičtí pracovníci ze školy žadatele. Pro řešení odborně náročné problematiky budou k dispozici odborní konzultanti. Řešitelský tým společně s pedagogickými pracovníky vytvoří vzdělávací materiály pro výuku nemocničního informačního systému. V rámci aktivity budou vytvořeny texty nejčastěji využívaných výrazů v oblasti zdravotnické informatiky v NJ a AJ verzi.

Výstupem aktivity budou studijní texty tištěné a na CD v rozsahu cca 150 stran, určené pro výuku žáků v oboru práce s nemocničním informačním systémem a jeho moduly. Půjde především o modul ošetřovatelské dokumentace určené pro práci v nemocničním prostředí. Výuka bude zaměřena i na osvojení používání základů lékařské terminologie. Texty budou doplněny odbornou terminologií v NJ a AJ verzi.

03 Příprava praktických úloh pro práci v NIS

Cílem klíčové aktivity číslo 03 je vytvořit praktické úlohy, pomocí kterých se žáci naučí řešit základní úkoly, které po nich budou požadovány při nástupu do zaměstnání ve zdravotnických zařízeních. Pro tento účel využijeme progresivní výukové metody pro vzdělávání žáků prostřednictvím vytvořených modulů mezioborových programů ICT. Moduly jsou zaměřeny na oblast zdravotnické ošetřovatelské péče a umožní žákům ověřit si své teoretické znalosti v praxi. Tato část tematického celku Zdravotnická informatika bude vyučována na praktických úlohách, které souvisejí s informacemi o diagnózách pacientů a s činnostmi jednotlivých nemocničních oddělení. Realizace výuky bude prováděna formou modelových případů, které budou simulovat provoz nemocnice v oboru ošetřovatelské péče. Modul řešící ošetřovatelskou dokumentaci nemocničního informačního systému je orientován na zvládnutí znalostí potřebných pro vedení zdravotnické dokumentace v ambulancích, lůžkových odděleních apod. Konkrétní vzdělávání bude orientováno na platnou legislativu zdravotnické dokumentace, způsob vykazování standardních statistik, modul importu a exportu dat v souladu s datovým rozhraním MZ ČR, způsob vykazování výkonů zdravotním pojišťovnám, atd. Ve výuce budou mít žáci k dispozici i e-learningové prezentace, z nichž některé budou ozvučené a budou obsahovat krátké průběžné testy.

Výstupem aktivity bude sada 30 modelů (typických úloh), které budou použity pro prezentaci a procvičování dovedností žáků v procesech ošetřovatelské péče fiktivní nemocnice. Součástí modelů bude i prezentace praktického uplatnění legislativy v podmínkách ošetřovatelské péče.

04 Školení pedagogických pracovníků v práci s NIS

Cílem klíčové aktivity číslo 04 je vyškolit pedagogické pracovníky v oboru zdravotnické informatiky, vč. nemocničního informačního systému. Školení bude probíhat ve dvou dnech v rozsahu 12 vyučovacích hodin a bude určeno pedagogickým pracovníkům, kteří vyučují odborné předměty zabývající se ošetřovatelskou problematikou.

Výstup aktivity budou tvořit proškolení pedagogičtí pracovníci, kteří budou schopni vyučovat žáky v odbornostech: nemocničních informačních systémů a ošetřovatelská dokumentace a dále budou využívat svých znalostí k výuce navazujících předmětů.

05 Vytvoření e-learningového kurzu a multimediálních pomůcek

Cílem klíčové aktivity číslo 05 je vytvořit interaktivní multimediální prezentaci pro vzdělávání zdravotnických informačních systémů. Systémy budou vystaveny na internetu či šířeny prostřednictvím CD. E-learningový kurz bude po obsahové stránce vytvářen autorským týmem složeným z pedagogických pracovníků školy žadatele. Pro zajištění kvalitního zpracování interaktivní multimediální prezentace výukového programu bude tato služba nakoupena u dodavatele. Multimediální pomůcky budou navazovat zejména na výuku Zdravotnické informatiky a Laboratorních cvičení. K ověření znalostí žáků bude využita forma testů. Multimediální pomůcky budou k dispozici na CD nosičích, a jedná se tedy o doplňkovou formu k vytvořeným učebním textům.

Výstupem aktivity bude e-learningový kurz, který je levnější formou vzdělávání pedagogů a žáků v oboru ICT. E-learning šetří finanční prostředky za lektory, pronájem školících prostor, výrobu školících materiálů, dopravu na školení, stravné a řadu dalších nákladů. Další výhodou e-learningových kurzů je efektivnější využití času pedagogů a žáků. Výsledky studia jsou testovány prostřednictvím testovacích objektů.

06 Pilotní ověření tematického celku Zdravotnická informatika

Cílem klíčové aktivity číslo 06 je pilotní ověření vyučovacího tematického celku Zdravotnická informatika, která proběhne v rámci výuky na škole. Pro výuku žáků bude využito učebních textů, e-learningového kurzu a 30 typických úloh, které umožňují simulovat praktické procesy ošetřovatelské péče v nemocnici. Procesu pilotního ověřování tematického celku Zdravotnická informatika se zúčastní i odborníci partnerské nemocnice.

Výstupem aktivity bude písemný materiál Zpráva o výsledcích pilotního ověření a praktického použití tematického celku Zdravotnická informatika ve výuce žáků. Předpokládáme, že cílová skupina žáků se uplatní především v oboru ošetřovatelská péče provozů nemocnic nebo jiných zdravotnických zařízení.

07 Praktické použití tematického celku Zdravotnická informatika ve výuce žáků

Cílem klíčové aktivity číslo 07 je vytvořit podmínky k zavedení tematického celku Zdravotnická informatika do běžné výuky žáků. Aktivita bude tedy řešit všechny připomínky, návrhy a podněty, ke kterým dospěl řešitelský tým ověřovatelů aktivity 06 Pilotní ověření tematického celku Zdravotnická informatika. Po dobu této aktivity budou řešitelům - ověřovatelům k dispozici odborní učitelé IT, kteří budou zajišťovat metodickou podporu. Po ukončení řešení aktivity 07 cyklu výukového tematického celku bude zpracována Zpráva o výsledcích pilotního ověření a praktického použití tematického celku Zdravotnická informatika ve výuce žáků. Zpráva bude obsahovat vyhodnocení zkušeností pedagogů z výuky v NIS, včetně zkušeností z výuky předmětů, u kterých byla zakomponována ICT. Hodnocení bude obsahovat i zkušenosti a názory žáků.

Výstupem aktivity bude zavedení tematického celku Zdravotnická informatika do běžné výuky žáků a zavedení ICT do běžné výuky ostatních odborných předmětů. Dalším výstupem bude Zpráva o výsledcích pilotního ověření a praktického použití tematického celku Zdravotnická informatika ve výuce žáků, která bude obsahovat zkušenosti pedagogů a žáků z výuky v NIS a zkušenosti z rozšíření kompetence žáků v ICT. U pedagogických pracovníků očekáváme, že souběžně s rozšířením znalostí v ICT se zvýší i jejich možnosti nabízet žákům prostřednictvím výpočetní techniky zajímavou a moderní formu výuky v rychle se vyvíjejícím oboru ICT.